فرش دستبافت قشقایی را می توانید در حراج فوق العاده خریداری کنید

در سراسر ایران قرن هفدهم، پالایش فزاینده با الهام ضعیف همراه بود.

فرش‌های ابریشمی و فرش دستبافت قشقایی که برای احاطه تابوت شاه عباس دوم (متوفی ۱۶۶۶) در حرم قم (در مرکز ایران) بافته می‌شد، آخرین دستاورد واقعاً

خوب در بافندگی ایرانی بود. حتی مستشرقان نیز پوشش آنها را با مخمل اشتباه گرفته اند. نقاشی زیبا، رنگ متنوع، شفاف و هماهنگ است. این مجموعه با تاریخ و

امضای هنرمندی چیره دست، نعمت الله جوشقان است.

در پایان قرن هفدهم، عشایر و شهرنشینان هنوز با استفاده از رنگ‌هایی که طی قرن‌ها توسعه یافته بودند، فرش می‌ساختند و هر گروه سنت اصیل خود را حفظ

می‌کرد. این فرش‌های فروتن‌تر «مدرسه پایین» که برای بازار بی‌صبر غربی ساخته نشده‌اند، اغلب به زیبایی طراحی شده‌اند و از مواد و تکنیک خوبی برخوردارند.

صنعت فرش بزرگی در غرب ایران در منطقه سلطان آباد (اراک) توسعه یافت. و از شهرهای منفرد، قالیچه‌های زیبا بافته شده‌ای مانند ساروکس با طرح مدالیون

باستانی خود می‌آیند. سرابندها با الگوهای تکرار شونده خود بر روی زمینی از رز نقره ای. و فراهان‌ها، با به‌اصطلاح الگوی هراتی‌شان – طرحی سرتاسری و نسبتاً

متراکم با حاشیه‌ای سبز مایل به روشن بر روی رنگی ملایم که نقش را برجسته می‌کند. فراهان‌های اولیه (تعدادی مشخص است که مربوط به پایان قرن هجدهم

هستند) در زمین‌هایی با رنگ آبی درخشان تیره با الگوی باز با ظرافت کشیده شده‌اند. بعدها فراهان ها از نظر رنگ، مواد و طرح دچار انحطاط شدند. فرش‌های

«مدرسه پایین» استانداردهای خود را تا اواخر قرن نوزدهم حفظ کردند، زمانی که تقاضای سیری ناپذیر غربی هنر آنها را تضعیف کرد. اما در قرن بیستم ریزبافی در ایران

تا حدودی احیا شد.

پس از قرن شانزدهم، فرش‌های ترکی یا از طرح‌های ایرانی پیروی می‌کردند – در واقع احتمالاً توسط ایرانیان مهاجر و مصری‌ها کار می‌شدند – یا از سنت‌های بومی

پیروی می‌کردند. اولی، که بر روی دستگاه‌های بافندگی دربار ساخته شده بود، نوارهای ابری نفیس و برگ‌های سفید پردار و مخروطی بر روی زمین‌های رز کم‌رنگ با

رنگ آبی و سبز زمردی به نمایش گذاشته شد. نقوش ترکی، فرش‌های باشکوهی را که برای مساجد یا اقامتگاه‌های اشراف طراحی شده بود، با رنگ‌های غنی و

هماهنگ و نقش‌های گسترده و ثابت تزئین می‌کرد. آنها در تضاد با طرح های پر جنب و جوش و پیچیده ایرانی هستند که در آن الگوهای اولیه، ثانویه و ثالث اغلب در

ناهماهنگی ها و وضوح های ظریف با یکدیگر تعامل دارند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.